Môj otec bol ozruta chlap, s červenou tvárou pijana, čo si rád uhne vína, s brutálnymi maniermi veľkofinančníka.
V roku 1952 bol milionárom, majiteľom jedného z najväčších koncernov na výrobu rádioprijímačov a televízorov v Nemecku.
S mojou matkou sa zoznámil v roku 1937. O rok sa vzali a o ďalší rok som sa narodil. Milujem matku, z celého srdca ju ľutujem, ale nikdy som ju nepokladal za peknú. Bola priveľmi chudá, kostnatá, ľahko a často sa pustila do plaču a nikdy sa nevedela elegantne obliekať – ani vtedy, keď mala milióny.
Otec si ju vzal jedine pre fabriku jej rodičov. Vyučil sa v nej za elektrikára.
Potom mu vojna urobila čiaru cez rozpočet. V roku 1940 musel narukovať a slúžiť ako vojak. Bola to pre nás obrovská radosť, keď ho Američania na konci vojny prepustili zo zajatia živého a zdravého. Matkini rodičia zahynuli pri bombardovaní. Nemali sme ani groša, len polorozbitú fabriku v ruinách.
Už koncom roka 1946 začal otec znova pracovať. Základný kapitál 500 tisíc mariek mu poskytol na zmenku frankfurtský bankár Manfred Lord.
Otec zamestnával dvoch ľudí. Mamu a Lizzy Stahlmannovú. Bola vo všetkom absolútny protiklad mojej mamy. Pekná. Omnoho mladšia, aj v povojnových časoch elegantná. Vedela zvládnuť každú situáciu.
Otec nám stručne vysvetlil: „Je to moja stará priateľka, náhodou sme sa znovu stretli. Sme kolegovia v práci, navrhujem, aby sme si všetci tykali. Oliver, budeš jej hovoriť teta Lizzy. Ak nie, prefackám ťa.“
A tak sedel môj fotrík s dvomi natoľko rozdielnymi ženami v špinavej úbohej hale malej fabriky, do ktorej cez strechu snežilo a pršalo.
Naše domy zbombardovali, bývali sme v továrni. Ja som mal svoju komôrku, teta Lizzy spávala v jednom holom skladisku, rodičia v druhom.
V roku 1952 už otec zamestnával vyše dvetisíc robotníkov a zamestnancov, z holých ruín vyrástla centrála s pobočkami v Mníchove, Stuttgarte, Hannoveri a Hamburgu. V každej sa vyrábali súčiastky podľa presného plánu a posielali na konečnú montáž do Frankfurtu a odtiaľ do celého sveta.
Vo vile pri Beethovenovom parku, preplnenej drahocennosťami, visel v hale Rubens, kúpený v dražbe za 600 tisíc mariek, v salóne dvaja ChagalIovia za 250 tisíc, v knižnici Picasso za 300 tisíc. Mali sme tri autá, jedno lietadlo a k tomu pilota, Teddy Behnkeho. Za vojny lietal na bombardéroch. Mal som ho rád a on mal rád mňa.
Otec už nespával s matkou. Tá plakávala často a veľa. Posielal ju známym lekárom a tí ju do sanatórií v Bühlerhöhe a do kúpeľov Homburgu a Wiessee. Bezvýsledne. Bola čoraz zahriaknutejšia a vychrtnutejšia. Ako starena.
Otec často zvolával spoločnosť politikov, umelcov, vedcov a veľkošmelinárov. Väčšinou sa ožral, roztrhol si smokingovú košeľu a lial si šampanské na zarastené prsia. Všetci mu lichotili, hoci v ich očiach bol parvenu, hrdlorez. Kto sa mu postavil do cesty, toho zničil.
Toho 1. decembra 1952 sme mali dlhé vyučovanie. Vrátil som sa domov až asi o druhej. Pred otvorenou záhradnou bránou stálo niekoľko čiernych áut. Upratovačka našla hlavného prokuristu, pána Jablonského, zakrvaveného, s hlavou na stole, s dierou v čele. Niekto ho zastrelil.
Kancelária bola totálne zdemolovaná. Zásuvky vylámané, obsah spálený na podlahe alebo rozhádzaný po kútoch, dvere ťažkej pancierovej skrine otvorené.
„Ty si Oliver ? Volám sa Hardenberg. Som kriminálny komisár.“
„Čo sa tu deje ? Kde je matka ?“
Pustil som tašku na hrubý perzský koberec.
„Úbohý chlapec, sú preč. Nedívaj sa tak na mňa. Tvoj otec vyzdvihol všetko, čo mal v bankách, vzal obrazy a šperky, potom nastúpili všetci traja do lietadla a bźźź !“
„Kam?“
„Do Luxemburgu.“
„A nenechali nič pre mňa ? Nijaký list? Nijakú správu?
„Obávam sa, že nie.“
28. decembra sa v novinách zjavili titulky:
"Milionár Mansfeld, výrobca rádioprijímačov, ušiel do cudziny. Obtiahol nemecké finančné úrady falšovanými údajmi o obrate, skreslenými bilanciami o údajne nepredajných, v skutočnosti veľmi dobre predávaných rádioprijímačoch a fingovanými zásielkami a transakciami v zahraničí o 12,5 milióna mariek."
Bol najväčší daňovým podvodníkom v povojnovom Nemecku.
Keď sa prokurista dozvedel o pripravovanej daňovej kontrole, zastrelil sa. Otec to narafičil ako vraždu a zničil pri tom všetky dôkazy ...
Johannes Mario Simmel: Láska je len slovo výber a úprava úryvkov: mon ami ilustračné zábery: google.com
*
*
Komentáre
monami mia
believero mio - môj dedko na takom počúval BBC a Hlas Ameriky a strašne mu to kňučalo a škvŕkalo
Komunistické rušičky pracovali spoľahlivo.
Museli nás brániť pred idelologickým hnojom kapitalizmu !
Komu by vtedy napadlo, že to žiadny hnoj nie je ? :)))
mám slabosť pre tie staré rádiá
Mon ami mia
.... a už aj mne prišla tá knižka :)
derechura - v starožitníctvach
Ja mám slabosť na gramofóniky :)
believero mio - bolo to ako posolstvo od mimozemšťanov
Aj mňa milo prekvapilo, že ten server na internetové nákupy kníh dodržal do bodky, čo sľuboval.
Cenu, aj čas :)
Mon ami
mon ami
moc moc moc zaujmave. a to si ja o svojom zivote myslim , ze je poprepletany..
La Luz - ten príbeh je déjà vu
Túžba chudobného človeka po bohatstve za každú cenu má asi rovnaký vzorec správania sa, bez ohľadu na čas a zemepisnú šírku aj dĺžku ...
Mon ami, dost drsný příběh, ač poučný.
Splnil jsi si tužby, projel světem, máš kde bydlet, maj Tě lidi rádi? Nebo by Tě nejraději pověsili na prvním stromě. Povíš, si, jó to není pro mně.
Stejně všichni umřem sami. I když u postele se bude tlačit spousta lidí.
Beru to tak. Zbohatlíci musej vokrádat vostatní. I když možná prvotně nechtěli.
Ale stejně je to tak, že vechno skončí stejně. Na smrtelný posteli.
Není to deprese, je to tak, když to tak vemeš, s sebou si nic nevemeš. A to je správně.
Hezkej příběh si sprostředkovala. Líbí se mi.
Ahoj!!!
milý Miťo mio - je až mrazivé
Naháňajú sa a strácajú pri tom hlavu, svoj pokoj, svoje city, svoje srdce, svoju vnútornú slobodu.
Často kruto ubližujú iným.
A keď konečne zbohatnú, je im to málo.
Už sú závislí, nevedia sa zastaviť.
Ani si nevšimnú. že sú už sami.
A do truhly si so sebou do pančúch nenapchajú nič.
Zostane po nás len to, čo sme urobili iným.
Alebo pre iných.
Presne si uhádol , o čo mi išlo :)
Mon ami, to by bylo, abych neuhádl:-))
Ta pitevna není už tak podstatná.
Kolikrát se už stalo, že jsi šla na rutinní operaci a najednou, z ničeho nic, anesteziologička prohodí nezávazně, že pane profesore, už pitváte:-)))
Ahoj:-)))
Elektro